Assessments in het onderwijs voor leerkracht en IB’er
Een assessment is als een thermometer voor de ontwikkeling van leerkrachten en IB’ers. Met een assessment krijg je onafhankelijk en objectief inzicht in de bekwaamheid en open je de deuren naar ontwikkeling en groei. Assessments zijn een waardevol instrument voor zowel de leerkracht, IB’er als leidinggevende.
Angela Apon helpt je als gecertificeerd assessor met succesvolle assessments in het primair onderwijs.
Een assessment: onderwijs op zijn best
Een assessment zorgt in alle gevallen voor ontwikkeling en groei en is daarmee van meerwaarde voor iedere professional in het primair onderwijs.
Zet een assessment in:
Zo werkt een assessment op school
Een assessment op school is in handen van gecertificeerd assessor Angela Apon, die tijdens de test drie bekwaamheden onderzoekt:
Een onderwijsassessment omvat de volgende vijf onderdelen.
Intake
De deelnemer en leidinggevende (en opdrachtgever) maken kennis met de assessor, die uitleg geeft over het assessment.
Vragenlijsten
De assessor nodigt de deelnemer uit om de volgende onderdelen digitaal in te vullen:
360-graden-feedback
De deelnemer nodigt 3 collega’s en 1 specialist uit voor het invullen van de 360-graden-feedback.
Afname van deelonderwerpen
In een ochtend neemt de assessor de volgende deelonderwerpen af:
Rapportage en advies
Na afloop ontvangen de deelnemer, de opdrachtgever en de direct leidinggevende het rapport, gevolgd door een gesprek over de rapportage met advies en ontwikkeltips.
De rapportage van het assessment
Uit de verzamelde data van de deelnemer op de bekwaamheden stelt de assessor een definitief rapport samen, in volledige alinea’s met volwaardige teksten en scorebalken met gearceerde benchmarks per bekwaamheid.
De assessor stuurt de digitale rapporten aan de deelnemer, de opdrachtgever en de direct leidinggevende.
Met de rapportage heb je een stevige bouwsteen in je professionaliseringsbeleid in handen. De rapportage sluit aan bij de indeling uit de CAO in de niveaus start-, basis- en vakbekwaam en is volgens de PO-raad dan ook een beproefd observatieinstrument ‘Wijzer over Zien en Kijken’.
Assessment voor leerkracht
Bij een assessment voor de leerkracht bestaat de observatie uit drie onderdelen:
Tijdens dit laatste onderdeel kan de gecoachte leerkracht zijn of haar talent laten zien.
Assessment voor IB’er
Het assessment voor intern begeleiders is gebaseerd op de volgende competenties:
Ook bij dit assessment bestaat de rapportage uit volwaardige tekst en scorebalken met gearceerde benchmarks per bekwaamheid.
Assessor Angela Apon
Als gecertificeerd assessor is Angela Apon bevoegd om een objectief assessment af te nemen bij jou op school. Met haar jarenlange ervaring en expertise in het basisonderwijs kan Angela bovendien vanuit het assessment op maat meedenken in mogelijkheden om te groeien.
Meer informatie of interesse?
Wil je meer informatie, of een afspraak om de mogelijkheden te bespreken? Bel of mail ons, of vul het contactformulier in. Wij helpen je graag!