Coaching leerkracht, IB’er/KC’er en schoolleider basisonderwijs

Heb je als (startende) leerkracht, IB’er/KC’er of schoolleider behoefte aan iemand die je begeleid en coacht, zodat je sterker staat in de school? Coaching kan jou helpen groeien, zodat je weer vol energie en plezier je vak uitoefent.

Coaching in het basisonderwijs zorgt voor gerichte verbetering van vaardigheden en het integreren van nieuwe vaardigheden in de dagelijkse praktijk van jou als leerkracht, Intern Begeleider/Kwaliteitscoördiator of schoolleider.

  • Voor de (startende) leerkracht, IB’er/KC’er en directeur PO
  • Met of zonder beeldopnames
  • Vanuit ons bedrijf, dus niet op je loonlijst
  • Gecertificeerde coaches

Coach basisonderwijs Angela Apon

Een coach basisonderwijs van Angela Apon geeft je 1‑op‑1 begeleiding op maat voor wat jij wil leren en verbeteren. Wij blijven niet algemeen, maar richten ons heel specifiek op jouw wensen en uitdagingen.

coaching-leerkracht

Co-teaching vanuit Angela Apon

  • Co-teaching is een intensieve vorm van coaching-on-the-job die gedurende korte tijd, 4-6 sessies/lessen, plaatsvindt waarbij de handelingsbekwaamheid van de leerkracht wordt vergroot door zijn of haar hulpvraag.
  • Co-teaching is het samen voorbereiden, lesgeven en evalueren/reflecteren, waarin de co-teacher samen met de leerkracht opzoek gaat naar praktische ideeën die meteen in de dagelijkse praktijk kunnen worden toegepast. De verantwoordelijkheid bij het lesgeven wordt tussen de leerkracht en de co-teacher gedeeld. Het is preventief, pro-actief, actief en direct.
  • Co-teaching is gericht op het ontsluiten van het potentieel van de leerkracht en hem/haar te laten groeien in het vakmanschap.

Assessments voor leerkrachten en IB’ers/KC’ers

Assessments zijn een waardevol instrument voor zowel de leerkracht, IB’er/KC’er als hun leidinggevende. Angela helpt je als gecertificeerd assessor met het succesvol afnemen van assessments in het primair onderwijs.

  • In één afnamedag
  • Inclusief rapportage en advies
  • Voor leerkrachten en IB’ers

Coaching met of zonder beeldopnames

Wij coachen leerkrachten, IB’ers/KC’ers en schoolleiders/directeuren PO naar wens met of zonder beeld. Vooraf maken we duidelijke afspraken over de hulpvraag, de onderwerpen en je doelen. Daarop stemmen wij de manier en frequentie van coachen af. Wil je graag dat we je coachen met beeldbegeleiding, dan maken we gebruik van de Marte Meo-techniek of SVIB. Daarbij gaan we uit van jouw kracht en professionaliteit. Aan de hand van een klein stukje film van jou, bespreken we samen beeld voor beeld en nemen we steeds 1 leerpunt mee naar de volgende keer.

Het coachingstraject in 5 stappen

Afstemmingsgesprek – directie en Angela

We formuleren de begeleidingsopdracht zo concreet mogelijk, zodat de wensen en verwachtingen van het traject duidelijk zijn. Als ik zelf de gevraagde expertise niet in huis heb of niet beschikbaar ben, draag ik een andere zeer ervaren coach aan uit mijn team.

Kennismakinggesprek Leerkracht /IB – coach 

De coach maakt kennis met de leerkracht of intern begeleider die de coaching ontvangt, waarbij we ontdekken of er een goede klik is.

Afspraken – directie en Angela 

Gaan we met elkaar in zee? Dan hebben we een gesprek waarin we samen heldere afspraken maken.

Tussenvaluatie – leerkracht/IB – coach 

De leerkracht of IB’er maakt een evaluerend verslag, waarbij de coach meeleest. Zo blijf je zelf eigenaar van je begeleidingstraject.

Eindevaluatie – directie – leerkracht/IB – coach 

We evalueren de coaching en bekijken of een verlenging nuttig is en zo ja, hoe dat eruit ziet. Daarbij matchen we weer de best passende expertise.

Referenties


  • Angela heeft de nieuwe IB’ers met succes ingewerktSinds 2020 mag ik als directeur van basisschool Ababil met genoegen gebruikmaken van de expertise van Angela. Met haar ervaring en deskundigheid hebben wij verschillende multidisciplinaire zorgcasussen binnen onze school opgepakt en dankzij haar doelgerichte aanpak op korte termijn opgelost. Zoals ze zelf vaak aangeeft heeft zij verschillende expertise en daarbij aangesloten interventies in haar rugzak. Het gaat er om van welke expertise je gebruik wilt maken. In de afgelopen periode hebben wij haar voornamelijk ingezet in het coachen en begeleiden van zowel startende als ervaren leerkrachten. Ook heeft ze bij ons op school de nieuwe IB’ers met succes ingewerkt.

    2023 – Ali Kemal Kadi, directeur IBS Ababil Schiedam


  • Het contact met Angela was erg fijn

    Angela heeft mij gecoacht in een iets mindere periode van mijn onderwijscarrière. We hebben samen doelen opgesteld aan het begin van het traject. Angela is verschillende keren komen observeren. Na elke observatie hadden we een nagesprek. Tussendoor hadden we regelmatig telefonisch contact. Dan bespraken we hoe het ging, waar ik tegen aan liep of wat er juist heel goed ging. Dat waren elke keer prettige momenten. Aan het einde van het traject hadden we een eindevaluatie. Het contact met Angela was erg fijn. Ik kon mijn verhaal bij haar kwijt. Ik mocht haar altijd e-mailen of bellen indien nodig. In deze periode ben ik onder andere met behulp van Angela weer met plezier gaan lesgeven.

    2019 – Anne Schuwer, leerkracht OBS de Notenkraker Den Haag


  • Ik heb weer veel vertrouwen in mijn kunnen en pas nu ook de onbewuste handelingen bewust toe.

    Ik was net klaar met de PABO en kwam terecht in mijn eerste klas, groep 1/2. Wat was dat een heerlijk gevoel. Al snel bleek dat er echt veel komt kijken bij het lesgeven in een kleuterklas en liep ik tegen verschillende dingen aan, zoals het bijhouden van de ontwikkeling, de vaste structuur, de manier van benaderen, het indelen van de leerstof en omgang met een leerling met een gedragsprobleem. Ik ben toen samen met Angela Apon een coachingstraject begonnen, dat bestond uit een brainstormgesprek waaruit ik veel handvatten kreeg. Daarnaast heb ik gewerkt met de Marte Meo-methode, waarbij ik mezelf op beeld terug kon zien en Angela feedback gaf op alle handelingen. Hierdoor kreeg ik veel vertrouwen in mijn kunnen en paste ik ook de onbewuste handelingen vanaf toen bewust toe. Door de balans tussen positieve feedback en opbouwende kritiek weet ik nu waar mijn krachten liggen en waar mijn leerpunten. Ik heb nooit het gevoel gehad dat ik ergens op afgerekend werd, maar juist dat ik mag leren. Angela Apon heeft veel expertise met mij kunnen delen over kinderen met gedragsproblemen en het werken in een kleuterklas. Ik zou Angela Apon zeker aanraden!

    2014 – Evelien, leerkracht


  • Na 10 jaar als leerkracht voor de klas te hebben gestaan besloot ik de stap te maken om te solliciteren op de functie van Intern Begeleider. Een spannende stap maar met een hart dat ligt bij zorgleerlingen leek het mij passend. Ik kreeg de kans om ingewerkt ofwel opgeleid te worden door Angela. Een schot in de roos!
Het enthousiasme waarmee ze vertelt over het I.B.-schap zorgde ervoor dat ik niet kon wachten tot de volgende sessie gepland stond. Door de praktische kennis die ze bezit kon ik vanaf dag 1 effectief aan de slag binnen het werkveld en iedere week kwam er een stukje verdieping bij. Naast de coaching op het gebied van inhoudelijke zaken kwam ook mijn persoonlijke ontwikkeling ter sprake. Ofwel een allesomvattend coaching traject. Bedankt!

    2020 –  Jolanda Oosterling, Intern Begeleider De Parkiet Den Haag


  • Het was erg fijn om ‘ingewerkt’ te worden door een ervaren deskundige met veel kennis en ervaring binnen het onderwijs. Ik heb niet alleen geleerd over het onderwijs, maar ik heb ook veel geleerd over planning, organisatie en communicatie. Ze gaf me tools, tips en handvaten, maar gaf me ook de ruimte om de werkzaamheden ‘eigen’ te maken. Na jaren leerkracht te zijn geweest en de stap binnen het onderwijs heb durven maken naar een startende intern begeleider, ben ik blij dat Angela mij heeft mogen begeleiden en op weg heeft geholpen met deze ‘carrière’ switch. Waar ik tot de dag van vandaag geen enkele spijt van mijn keuze heb.

    2020 – Krystle Kautz, Intern Begeleider Basisschool De Buutplaats Den Haag


  • Ik merkte al bij ons kennismakingsgesprek dat ik bij Angela terecht kon met al mijn vragen. Ze bouwt met je verder naar het samen opgestelde einddoel. Persoonlijk vond ik het daarom verstandig om mijzelf kwetsbaar op te stellen. Dit kan eigenlijk alleen als het een coach lukt om jou een veilig gevoel te geven en die veilige sfeer ook daadwerkelijk weet te creëren. Ik kijk om deze redenen eigenlijk altijd uit naar een lesbezoek/audit van Angela. Elke keer ontvang ik meer handvatten om een completere leerkracht te kunnen worden en fouten maken mag. Bij de lesvoorbereiding van mijn laatste audit twijfelde ik om een spelletje te introduceren bij de uitleg van kommagetallen. Ik deelde met een aantal collega’s mijn plan. Ze raadden dit af omdat het voor rumoer en veel vragen zou kunnen zorgen in de klas, en dit natuurlijk niet de bedoeling kan zijn bij een audit (want rumoer is slecht klassenmanagement en veel vragen betekent een slechte instructie). Ik besloot uiteindelijk toch om eigenwijs te zijn en mijn idee het ´Rekenmachinespel´ door te zetten, omdat ik wist dat ik er niet op afgerekend zou worden. Het is juist bij een nieuw onderwerp van belang dat kinderen zelf aan de slag gaan. Dat een hoger geluidsniveau inherent is aan het spelen van een spel heeft niets te maken met klassenmanagement. Dat er kinderen zijn die durven te zeggen dat ze het niet snappen betekent ook dat in de klas een veilige sfeer heerst. En zeg nou eens eerlijk: we willen toch allemaal een leuke en betekenisvolle rekenles?

    2024 – Erkay Kaplan, Leerkracht (zij-instroom) groepen 6 IBS Ababil Schiedam


Meer informatie of inschrijven?

Wil je meer informatie, of een afspraak om de mogelijkheden over coaching te bespreken? Bel of mail ons, of vul het contactformulier in. Wij helpen je graag!