Referentieniveaus

Verbeter de kwaliteit van het onderwijs

De referentieniveaus zijn en worden een steeds belangrijker middel om de kwaliteit van onderwijs te meten. Zorg er met Angela Apon voor dat jullie de referentieniveaus op school goed in beeld krijgen en zet ze met effectieve interventies om naar onderwijsverbetering.

  • Gebruik referentieniveaus om de kwaliteit van onderwijs te monitoren.
  • Ontwikkel meer kennis van referentieniveaus met scholing voor het team.
  • Benut referentieniveaus als managementteam met training en coaching.
  • Zet de niveaus om in concrete doelen en effectieve interventies.
  • Leer doorlopend cyclisch te werken met referentieniveaus.

Het zou als school vanzelfsprekend moeten zijn om de referentieniveaus goed in beeld te hebben en te sturen op doelgerichte professionalisering en effectieve interventies.
2019 — Staat van het onderwijs 2024, inspectie van onderwijs.


Het belang van referentieniveaus

Referentieniveaus zijn beschrijvingen van de taal- en rekenvaardigheden van leerlingen op de verschillende overgangsmomenten van het onderwijs. In tegenstelling tot de kerndoelen kennen de referentieniveaus een opbrengstverplichting. Voor het basisonderwijs gelden de referentieniveaus 1F, 2F en 1S. Sinds 2020 gebruikt de onderwijsinspectie de referentieniveaus om de eindtoetsen te beoordelen. Steeds meer besturen gebruiken daarom de referentieniveaus van scholen om de kwaliteit van het onderwijs te monitoren.

Verbeter het onderwijs op school met Angela Apon

De onderwijsprofessionals van Angela Apon – expertise binnen de basisschool zijn altijd op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen vanuit de onderwijsinspectie. We ondersteunen je graag om de referentieniveaus op jouw school goed in beeld te krijgen en om te zetten naar onderwijsverbetering.
Dat doen we enerzijds met scholing voor het team, om meer kennis over de referentieniveaus te ontwikkelen. En anderzijds met training en coaching van het managementteam (intern begeleider, directie, taalcoördinator en rekencoördinator) voor het analyseren van de opbrengsten en het omzetten van de referentieniveaus in concrete doelen en effectieve interventies.

Leer cyclisch werken met referentieniveaus

Inzicht in de referentieniveaus op school- en groepsniveau toont je de richting waarop je moet sturen. Het laat zien waar je jullie onderwijsaanbod kunt aanpassen met effectieve interventies, om het onderwijs nog beter af te stemmen op de behoeften van alle leerlingen. In een doorlopende cyclus leer je de onderwijskwaliteit te monitoren, aan te passen en te versterken.

referentieniveaus

Meer informatie?

Wil je ook de kwaliteit van jullie onderwijs verbeteren met de referentieniveaus, of heb je er nog vragen over? Wil je meer informatie, of een afspraak om de mogelijkheden te bespreken? Bel of mail ons, of vul het contactformulier in. Wij helpen je graag!