Specialist thuiszitters

Help een thuiszitter op de weg terug naar school

Voor kinderen is school een belangrijke plek. Heb je leerlingen die langer dan 4 weken niet naar school gaan? Dan spreken we over ‘thuiszitters’. Voorkom verzuim of help thuiszitters op de weg terug naar school met Angela Apon expertise binnen de basisschool.

  • Ondersteuning en begeleiding bij een (dreigende) thuiszitter.
  • Inzetten op herstel van contact tussen school, kind en ouders/verzorgers.
  • Opnieuw overzicht krijgen en de regie weer pakken.
  • Opstellen van een ingroeiplan voor de thuiszittende leerling.
  • Samen de juiste hulp en passend onderwijs organiseren.

“Het uitgangspunt van de onderwijswetgeving is dat alle kinderen onderwijs volgen op school, maar dat is niet altijd mogelijk. Soms kunnen kinderen vanwege psychische of lichamelijke beperkingen tijdelijk niet of niet volledig naar school.”
– Inspectie van het onderwijs

Van schoolgaande leerling tot thuiszitter

Een thuiszitter is een leerling die ingeschreven staat op school, maar langer dan 4 weken niet naar school gaat. Een leerling kan om veel redenen thuiszitter worden; bijvoorbeeld door leerproblemen, gedragsproblemen, onderwijsachterstanden, een stoornis of trauma. Soms is het mogelijk om preventief te handelen. Door zorgvuldig te signaleren en tijdig te interveniëren, kan absoluut verzuim voorkomen worden. Maar soms moet de weg terug naar het onderwijs worden gezocht. Want voor kinderen is school een belangrijke plek. Niet alleen vanwege het onderwijs, maar ook om de sociale contacten die zo belangrijk zijn voor hun ontwikkeling.

Thuiszitters vragen om maatwerk 

Op het moment dat een kind thuis komt te zitten, is er vaak al een heel proces aan vooraf gegaan. De weg terug naar het onderwijs vraagt daarom meestal om intensief maatwerk, waarbij behoud van contact en samenwerking tussen alle betrokken partijen cruciaal is. Het omgaan met een thuiszittende leerling vraagt om een specifieke aanpak en expertise. Denken in kansen en mogelijkheden en soms ook out-of-the-box is noodzakelijk. Een grote helpende factor op de weg terug naar school is verbinding creëren en versterken tussen school, kind en ouders/verzorgers en alle betrokken hulpverleners.

Plan van aanpak voor de thuiszitter

Uiteraard staat het welzijn van het kind altijd voorop, maar als school heb je ook te maken met wettelijke verantwoordelijkheden vanuit het samenwerkingsverband, de leerplicht en de inspectie van het onderwijs. Als school ben je er onder andere verantwoordelijk voor om inzichtelijk te maken hoe passend onderwijs geboden kan worden. Bijvoorbeeld met het aanvragen van extra ondersteuning of onderwijstijdverkorting. In een persoonlijk ontwikkelingsperspectief (OPP) moet je als school onderbouwd kunnen aangeven welke stappen genomen worden om ervoor te zorgen dat de leerling zich kan blijven ontwikkelen. Bovendien moet je in een ingroeiplan hebben beschreven op welke manier de leerling weer toegroeit naar volledig onderwijs. Ook als dit uiteindelijk een andere school betekent.

Laat thuiszitters terugkeren met Angela Apon

De onderwijsprofessionals van Angela Apon expertise binnen de basisschool bieden ondersteuning en begeleiding als jullie school te maken krijgt met een (dreigende) thuiszitter.

Met dossieranalyse krijgen we inzicht in de casus, waarna we inzetten op het herstel van contact tussen school, kind en ouders door in gesprek te gaan met alle partijen. In samenwerking met alle betrokken instanties bekijken we de verschillende mogelijkheden en proberen we de juiste hulp en passend onderwijs te organiseren. In een op maat gemaakt onderwijsplan zal het OPP en een ingroeiplan worden opgesteld, met als doel om de terugkeer van de thuiszittende leerling naar het onderwijs concreet vorm te geven.

Thuiszitters

Meer informatie of een afspraak maken?

Heb of krijg je ook te maken met een thuiszitter en wil je onze hulp? Of heb je nog vragen? Bel of app met Bernardo via +31 6 52 83 86 07 of mail naar info@angela-apon.nl. We helpen je graag!